Το «TRASH STAR SYSTEM» μετέτρεψε την Έφη Θώδη από μια λαϊκή αοιδό πανηγυριών σε εξιλαστήριο θύμα.
Τη διέσυραν μέχρι τελικής πτώσης. Της αντάλλαξαν τη δίψα για δημοσιότητα με την απόγνωση της ψυχής της.
Της Ντέπυς Γκολεμά
Η είδηση ότι η Εφη Θώδη νοσηλεύεται από το Σάββατο το βράδυ σε ψυχιατρική πτέρυγα δημόσιου νοσοκομείου δεν ξάφνιασε κανένα νοήμονα άνθρωπο που παρακολουθεί εδώ και μήνες την αγωνιώδη προσπάθεια του λεγόμενου «Trash Star System» να το πετύχει! Δεν είναι η πρώτη φορά, άλλωστε, που η τηλεοπτική αρένα στέλνει στην απόγνωση, σε δρόμους δύσκολους και σκοτεινούς, αυτούς που δεν μπόρεσαν να αντέξουν την προβολή από τις τηλεοπτικές εκπομπές, οι παρουσιαστές των οποίων επιδιώκουν να σπάσουν τα όρια κάθε αντοχής ανθρώπων με μειωμένες αντιστάσεις. Από καιρό, άλλωστε, το κοντέρ της ταχύτητας έδειχνε κόκκινο. Σαν τρελό φορτηγό…
Η ιστορία είναι παλιά, αλλά πάντα η ίδια. Οι αδυσώπητοι όροι της αγοράς, η δύναμη του Μέσου, η θέληση των ανθρώπων που δεν μετρούν αντοχές, δυνάμεις, παρά βαδίζουν μόνο με γνώμονα το μέτρο της θεαματικότητας των εκπομπών τους, έκαναν πάλι το θαύμα τους. Μετέτρεψαν μια γνήσια λαϊκή γυναίκα, που έβγαζε το ψωμί της στα πανηγύρια των χωριών, σε ένα δυστυχισμένο πλάσμα, που κατέληξε να μαζεύει τα απομεινάρια της ζωής της σε ένα δημόσιο ψυχιατρείο.
Η περίπτωση της Εφης Θώδη δεν είναι η μοναδική. Ούτε η πρώτη ούτε η τελευταία. Οσο υπάρχουν μεσημεριανές εκπομπές, διευθυντές ειδήσεων και παρουσιαστές τηλεόρασης, που νοιάζονται μόνο για τη διαπόμπευση των αδύναμων να αντιδράσουν ανθρώπων, μια Εφη Θώδη θα θυσιάζεται πάντα. Τη διέσυραν μέχρι τελικής πτώσης. Της αντάλλαξαν τη δίψα για δημοσιότητα με την απόγνωση της ψυχής της. Ανάμεσα σε άλλα, την έντυσαν Κλεοπάτρα, να κάνει μπάνιο μέσα σε μπανιέρα γεμάτη με γάλα, την έβαλαν να κάνει ιππασία, την έντυσαν με ρούχα διάσημων μόδιστρων, την ξάπλωσαν με νεαρούς άνδρες σε κρεβατοκάμαρες, την έβαλαν να τριγυρνάει με ένα αρνί στην πασχαλινή αγορά, σε νυχτερινό μαγαζί στο Κολωνάκι ή να συνομιλεί με τον πρωθυπουργό της χώρας, τον οποίο υποδυόταν γνωστός μίμος της μικρής οθόνης, να δίνει τάχα λύσεις σε πολιτικά ζητήματα. Ακόμη και όταν κατάλαβαν ότι ίσως το 15λεπτο της διασημότητας που της αναλογούσε –αν θυμηθούμε τα λόγια του Γουόρχολ– είχε προ πολλού ξεπεραστεί, μαζί με τα όρια αντοχής της ανθρώπινης λογικής, εκείνοι συνέχισαν το έργο τους ανενόχλητοι: διακωμωδούσαν τις ασυνάρτητες σκέψεις της με καρτούν και περίεργα σχόλια. Ακόμη και όταν σιγουρεύτηκαν ότι συνομιλούν με ένα «καμένο χαρτί», κανείς δεν έκανε πίσω. ‘Oλα ανεξαιρέτως τα κανάλια που φιλοξενούν ανάλογες μεσημεριανές εκπομπές, άλλος λίγο άλλος πολύ, σηκώνουν το βάρος μιας ηθικής αυτουργίας στη σοβαρή διαταραχή της ψυχικής υγείας της Εφης Θώδη.
• Άσχημο παιχνίδι
Προφανώς, και η ίδια επέλεξε έως ένα σημείο να συμμαχήσει με τους όρους ενός παιχνιδιού, που δεν ήξερε όμως πώς εξελισσόταν και με ποιους όρους.
Από λαϊκή αοιδός αθώων πανηγυριών μετατράπηκε σιγά σιγά σε εξιλαστήριο θύμα ενός συστήματος, οι κανόνες του οποίου μπορεί να σε τρελάνουν. Αδικα φώναζε η μητέρα της στην τηλεόραση πριν από λίγο καιρό πως «το παιδί μου κάτι έχει, άρχισε να κάνει θαύματα, ας με βοηθήσει κάποιος…»; Δεν είχε άδικο. Απλώς δεν ήξερε –απλή γυναίκα κι αυτή– πως η τηλεόραση, οι άνθρωποί της, οι κανόνες της, αυτός ο γυάλινος κόσμος, ο μικρός, ο σάπιος, είχε για μια ακόμη φορά κάνει το δικό του θαύμα. Είχε πάρει από το χέρι, με φανφάρες και φωνές, έναν αδύναμο άνθρωπο, τον ξεζούμισε και μια νύχτα σαν την προχθεσινή τον εγκατέλειψε στα σκαλιά του δημόσιου τρελοκομείου. Αντέχει κανείς να παραδεχτεί δημοσίως τη συμμετοχή του σε ένα έργο με το γνωστό τίτλο «Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου»;
Ελεύθερος Τύπος, Τρίτη, 05.05.09