fbpx

Την παρουσίαση του σχεδιασμού για το έργο της αποκατάστασης και επαναλειτουργίας του Θεάτρου Λυκαβηττού, ένα Παν-Όραμα για το αθηναϊκό πολιτιστικό και φυσικό τοπίο, πραγματοποίησαν σήμερα, στο πλαίσιο της σχετικής συνέντευξης Τύπου η Περιφέρεια Αττικής (Κεντρικός Τομέας Αθηνών) και η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε. (ΕΤΑΔ Α.Ε.).
Το Θέατρο Λυκαβηττού αποκαθίσταται για να επαναλειτουργήσει ως μητροπολιτικός πολιτιστικός πόλος, ενώ ο απαξιωμένος περιβάλλων χώρος επαναδιαμορφώνεται μέσω Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού. Η λειτουργία του Θεάτρου μετά την ολοκλήρωση των έργων θα τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Η Περιφερειάρχης Αττικής, Ρένα Δούρου έκανε λόγο για «μια σπουδαία υπόθεση για την Αττική και τον πολιτισμό». «Μια υπόθεση που αφορά στην αποκατάσταση και την επαναλειτουργία ενός οικείου, σε όλους μας, χώρου. Ενός διατηρητέου χώρου, του θεάτρου του Λυκαβηττού. Μια επαναλειτουργία που περνάει μέσα από μια επιχείρηση επανα-νοηματοδότησης ενός παλιού χώρου μέσα από μια νέα ταυτότητα, μια ταυτότητα η οποία στηρίζεται στην πολιτιστική και περιβαλλοντική αναβάθμιση».
Συμβάλλουμε στον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των πολιτιστικών υποδομών στην Αττική
Η Ρένα Δούρου υπογράμμισε ότι «το έργο αυτό δεν είναι ένα ‘πυροτέχνημα’. Μια αποσπασματική, εμβαλωματική ενέργεια». «Εντάσσεται σε έναν συνολικό σχεδιασμό για τον πολιτισμό που προωθούμε, χωρίς φυσικά να επιδιώκουμε ούτε να υποκαταστήσουμε την κυβέρνηση, ούτε να υποκαταστήσουμε άλλους αρμόδιους φορείς». «Θέλουμε να συμβάλλουμε στον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των πολιτιστικών υποδομών στην Αττική».
«Για εμάς τα τέσσερα τελευταία χρόνια ο πολιτισμός είναι προτεραιότητα. Είτε μιλάμε για το αρχαιότερο θέατρο του κόσμου, το Θορικό στο Λαύριο είτε για την Ηετιώνεια Πύλη στον Πειραιά ή για την αποκατάσταση και αξιοποίηση του παλαιού καμινιού Πετρούπολης». «Είτε βέβαια το έργο που αφορά τη μετατροπή των διατηρητέων κτιρίων στα Προσφυγικά της Αλεξάνδρας σε υπερτοπική πολιτιστική εστία». «Επιχειρούμε να ενεργοποιήσουμε κτίρια τοπόσημα, άξονες και ολόκληρους χώρους όπου οι πολιτιστικές δράσεις έχουν έναν ισχυρό αντίκτυπο και στον κοινωνικό και οικονομικό ιστό, και στην αρχιτεκτονική και στην εκπαίδευση». «Σε αυτό τον συλλογικό σχεδιασμό εγγράφουμε και τη συμβολή μας στον ξεχωριστό αυτό χώρο πολιτισμού και συλλογικής μνήμης που είναι το θέατρο του Λυκαβηττού», τόνισε η Περιφερειάρχης.
Πρέπει να κάνουμε το θέατρο Λυκαβηττού χώρο πολιτισμού, χώρο ψυχαγωγίας, χώρο υποδοχής περιβαλλοντικών, παιδαγωγικών εκδηλώσεων – ένα δικαίωμα που έχει αφαιρεθεί από όλους μας, πάνω από μία δεκαετία
«Και το επιχειρούμε αυτό έχοντας επιλέξει και για τον χώρο αυτό, μια συγκεκριμένη μέθοδο». «Τις συνέργειες με όλους τους αρμόδιους φορείς. Το Υπουργείο Πολιτισμού και την Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου, στη συγκεκριμένη περίπτωση – τους οποίους ειλικρινά ευχαριστώ για την αποτελεσματική τους ανταπόκριση και συνεργασία». «Είναι σημαντικό στο σημείο αυτό να διασφαλίσουμε ότι η λειτουργία του χώρου θα γίνεται τόσο από τους δημόσιους πολιτιστικούς οργανισμούς αλλά και από τα ιδιωτικά γραφεία καλλιτεχνικής παραγωγής που έχουν συνδέσει το όνομά τους, εδώ και χρόνια, με θρυλικές και πρωτοπόρες παραγωγές από όλο τον κόσμο». «Διότι πρέπει να αθροίσουμε δυνάμεις για τον κοινό σκοπό. Πρέπει να κάνουμε το θέατρο Λυκαβηττού χώρο πολιτισμού, χώρο ψυχαγωγίας, χώρο υποδοχής περιβαλλοντικών, παιδαγωγικών εκδηλώσεων. Ένα δικαίωμα που έχει αφαιρεθεί από όλους μας, πάνω από μία δεκαετία», ανέφερε μεταξύ άλλων.
Βίντεο με απόσπασμα από την παρέμβαση της Ρένας Δούρου, εδώ: https://youtu.be/J87FpXwyy0c
Η Αντιπεριφερειάρχης Κεντρικού Τομέα Αθηνών, Ερμίνα Κυπριανίδου επισήμανε: «Ο λόφος του Λυκαβηττού αποτελεί το μεγαλύτερο και υψηλότερο στοιχείο φυσικού ανάγλυφου μέσα στον πυκνό αστικό ιστό της Αθήνας, ένα σημαντικό μητροπολιτικό χώρο πρασίνου και ένα πόλο αναψυχής τοπικής και υπερτοπικής σημασίας. Συνδέθηκε ιστορικά με την Αθήνα και μετέβαλε τις ιδιότητές του, παρακολουθώντας τον μετασχηματισμό της πόλης στον χρόνο.
Την τελευταία δεκαετία όμως το θέατρο του Λυκαβηττού παραμένει κλειστό λόγω προβλημάτων στατικής επάρκειας, με συνέπεια την απαξίωση όχι μόνο της ίδιας της κατασκευής του θεάτρου, αλλά και του περιβάλλοντα χώρου. Μια εικόνα που κάθε άλλο παρά αρμόζει σε αυτόν τον εμβληματικό χώρο. Ως Περιφέρεια Αττικής και έχοντας αποδείξει ότι ο τομέας του πολιτισμού αποτελεί για εμάς προτεραιότητα, κινητοποιηθήκαμε άμεσα μόλις ενημερωθήκαμε ότι η ΕΤΑΔ Α.Ε., ως ιδιοκτήτης του χώρου, προτίθεται να προβεί στην αξιοποίηση του θεάτρου.
Αποφασίσαμε λοιπόν να χρηματοδοτήσουμε εξ ολοκλήρου από ίδιους πόρους της Περιφέρειας Αττικής, τόσο την αποκατάσταση του θεάτρου, όσο και τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για τη διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου.
Το Περιφερειακό Συμβούλιο ενέκρινε την ένταξη στο Πρόγραμμα Εκτελεστέων Έργων της Περιφέρειας Αττικής αφενός την ενίσχυση – αποκατάσταση του φέροντος οργανισμού του θεάτρου Λυκαβηττού, προϋπολογισμού 1.984.000 ευρώ, τον Ιούνιο 2018, και αφετέρου τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό διαμόρφωσης του περιβάλλοντα χώρου του θεάτρου, προϋπολογισμού 250.000 ευρώ, τον Οκτώβριο 2018. Σήμερα βρισκόμαστε στο στάδιο ολοκλήρωσης της επικαιροποίησης της μελέτης και λήψης όλων των απαραίτητων αδειών. Στη συνέχεια η Περιφέρεια θα δημοπρατήσει το έργο αποκατάστασης, ενώ παράλληλα θα προκηρυχθεί και ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός.
Στόχος μας είναι: η επαναλειτουργία του θεάτρου με σύγχρονες λειτουργικές και τεχνικές προδιαγραφές, η ανάδειξη της αισθητικής αξίας του ως διατηρητέο μνημείο, η μετατροπή του απαξιωμένου περιβάλλοντα χώρου σε ένα σημαντικό δημόσιο χώρο αναψυχής, κεντρικής σημασίας για την Αθήνα, ανοιχτό και επισκέψιμο όλο το 24ωρο, η προβολή του χώρου ως ενότητα φυσικού τοπίου σε συσχετισμό με τη γενικότερη περιβαλλοντική σημασία του Αστικού Δάσους του Λυκαβηττού, η βελτίωση της παρουσίασης και η ενίσχυση της προβολής της ιστορικής, πολιτιστικής και πολιτικής ταυτότητας της Αθήνας».
Με τη σειρά του, ο Πρόεδρος Δ.Σ. της ΕΤΑΔ Α.Ε., καθηγητής της Αρχιτεκτονικής Σχολής και πρώην Αντιπρύτανης του Πολυτεχνείου, Γιάννης Πολύζος δήλωσε: «Ολοκληρώνουμε την αναστήλωση του Θεάτρου του Λυκαβηττού και την εκκίνηση της διαμόρφωσης του υπαίθριου χώρου που τον συνοδεύει – σήμερα κάνουμε το αυτονόητο: με περιβαλλοντική ευαισθησία και ιστορική συνέχεια, σεβασμό στο αθηναϊκό τοπίο, παραδίδουμε έναν χώρο υψηλής πολιτιστικής αξίας στην πόλη, στους κατοίκους και τους επισκέπτες της.
Για το συγκεκριμένο έργο υπάρχουν δύο προκλήσεις. Η πρώτη πρόκληση είναι να φτάσουμε στην ολοκλήρωση των μελετών για να προχωρήσει η αποκατάσταση του θεάτρου, έχοντας ως στόχο το θέατρο να είναι έτοιμο το φθινόπωρο του 2019. Η δεύτερη πρόκληση είναι να αλλάξουμε τον τρόπο πρόσβασης στο θέατρο. Ο σημερινός τρόπος με ταξί ή ΙΧ αυτοκίνητο δεν ταιριάζει σε μία σύγχρονη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα και πρέπει να δρομολογήσουμε την αλλαγή του.
Κάνουμε όλες τις ενέργειες ώστε σε σύντομο χρονικό διάστημα η μελέτη αυτή να βγει στη δημοσιότητα, να γίνει η επιλογή του μελετητή και να εγκατασταθεί ο μελετητής αρχές του 2019. Θεωρούμε, ότι εντός 6 μηνών με τη συμβολή των συναδέλφων μελετητών του ιδιωτικού τομέα, αλλά και με συναδέλφους του Πολυτεχνείου που δούλεψαν για να έχουμε έναν πλήρη τεχνικό έλεγχο αυτού του φακέλου, μπορούμε εντός 6 μηνών να ολοκληρωθεί αυτό το έργο.
Να επισημάνουμε πως ο Δήμος Αθηναίων συνέβαλε τα μέγιστα σ’ αυτή την προσπάθεια. Όλο αυτό το εγχείρημα, αν δεν υπήρχε η χρηματοδότηση της Περιφέρειας Αττικής πράγματι δεν θα είχε δρομολογηθεί».
Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Μυρσίνη Ζορμπά υπογράμμισε: «Η συνεργασία του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού με την Περιφέρεια Αττικής είναι πολύ σημαντική καθώς επιβεβαιώνει ότι το Δημόσιο μπορεί να αντιμετωπίσει με όραμα και με πνεύμα συνεργασίας τα σύνθετα ζητήματα μιας μητρόπολης όπως η Αθήνα. Μπορεί όχι μονάχα να φτιάχνει υποδομές αλλά και να σχεδιάζει τις υποδομές σε συνδυασμό με τη λειτουργία τους.
Αισθανόμαστε την ανάγκη να ευχαριστήσουμε την Περιφέρεια Αττικής και τη Ρένα Δούρου που εμπιστεύτηκε τον ρόλο αυτόν στο ΥΠΠΟΑ, με ένα χρονοδιάγραμμα μάλιστα που κάνει ορατή την ολοκλήρωση των εργασιών στο Θέατρο Λυκαβηττού όσο και το σχέδιο πολιτιστικής παρέμβασης στην καθημερινή ζωή των κατοίκων και των επισκεπτών της πόλης.
Καθώς ο Λυκαβηττός βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας, καθώς από εκεί μπορεί κανείς να έχει μια θέα 360ο στην πόλη, και να δει από το θαλάσσιο μέτωπό της έως τη δυτική Αθήνα και από τον βορρά έως την ανατολή στον Υμηττό, θεωρούμε ότι η πολιτιστική ταυτότητα που θα αποκτήσει το αναγεννημένο Θέατρο θα σηματοδοτεί τη σύγχρονη αντίληψη για το πώς ο πολιτισμός διαποτίζει την καθημερινή ζωή και την αλλάζει.
Επειδή όμως έρχομαι από το Υπουργείο Πολιτισμού και για εμάς η ιστορία παίζει ρόλο στη δημιουργία και στη συγκρότηση των πολιτιστικών ταυτοτήτων, θέλω να προσθέσω ότι αυτός ο βράχος στον οποίο συγκεντρωθήκαμε σήμερα έχει πίσω του ένα παρελθόν που φθάνει ως τα βάθη του μύθου. Λέγεται λοιπόν ότι καθώς η θεά Αθηνά επέστρεφε από την Πεντέλη κουβαλώντας ένα βράχο για την οχύρωση της Ακρόπολης, κοράκια την πληροφόρησαν πως οι κόρες του Κέκροπα είχαν ανοίξει το καλάθι που τους είχε εμπιστευτεί, μέσα στο οποίο φυλούσε τον Εριχθόνιο, το μωρό του Ήφαιστου και της Γαίας. Αυτό την τάραξε και ο βράχος της έπεσε από τα χέρια. Τα κοράκια από τότε έγιναν μαύρα και η Αθήνα απέκτησε τον λόφο του Λυκαβηττού και την υψηλότερη κορυφή της».
Στη συνέντευξη Τύπου παρευρέθηκαν η Αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού, Εύη Αποστολάκη, ο Διευθύνοντας Σύμβουλος της ΕΤΑΔ Α.Ε., Γιώργος Τερζάκης, ο Πρόεδρος της «ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΑΕ» καθηγητής Νίκος Μπελαβίλας, η Γενική Διευθύντρια Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Έργων και Υποδομών, Ελένη Βελγάκη, οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι Καλλιόπη Σταυροπούλου, Μαρία Χριστάκη, Θανάσης Αλεξίου και Θόδωρος Αγγελόπουλος, η Εντεταλμένη Σύμβουλος της ΕΤΑΔ Α.Ε., Γαλάτεια Έλλη Κακούλλου και το μέλος Δ.Σ. της ΕΤΑΔ Α.Ε., Λίλα Τσιτσογιαννοπούλου.

Share This