fbpx

«Αν εσύ ως μεμονωμένος καταναλωτής θέλεις να κάψεις όσο το δυνατόν περισσότερο άνθρακα, να εκπέμψεις όσο το δυνατόν περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα, μπορείς να το ρίξεις στις πτήσεις. Οι πτήσεις είναι η πιο έντονη καταναλωτική πράξη για την εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα. Ξεπερνάνε όλα τα άλλα, την οδήγηση, την κατανάλωση κρέατος, ειδικά μάλιστα από τη στιγμή που αυτές οι εκπομπές άνθρακα δεν εκπληρώνουν κάποιον αποδεκτό σκοπό και δεν υπηρετούν κάποια ανθρώπινη ανάγκη». Τα λόγια ανήκουν στον Αντρέα Μαλμ, συγγραφέα («Εξορυκτικός καπιταλισμός») και καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Λουντ στη Σουηδία, με αφορμή τη δημόσια συζήτηση που έχει ανοίξει, από τις ΗΠΑ έως την Ευρώπη σχετικά τον περιορισμό των πτήσεων των ιδιωτικών τζετ.  Όπως έγραψε η γαλλική Liberation, το μέσο μεταφοράς των ελίτ εκπέμπει από 4,5 έως 14 φορές περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα απ’ ό,τι τα αεροπλάνα της γραμμής.

Στις ΗΠΑ, θρυαλλίδα για την αναζωπύρωση του δημόσιου διαλόγου για το πώς οι σούπερ πλούσιοι καταστρέφουν με τα ιδιωτικά τους τζετ τον πλανήτη στάθηκε μια ανάρτηση της Κάιλι Τζένερ στο  Ίνσταγκραμ: στη φωτογραφία εικονιζόταν η ίδια με τον σύντροφό της Τρέιβις Σκοτ μπροστά σε δύο ιδιωτικά τζετ με τη λεζάντα: «Θέλεις να πάρουμε το δικό μου ή το δικό σου;». Η ανάρτηση έγινε αφού η Τζένερ είχε κάνει μια πτήση 17 λεπτών με το τζετ της. Και μπορεί η διάρκεια να μην φαίνεται μεγάλη, ωστόσο η ζημιά είναι σοβαρή: υπολογίζεται ότι εξέπεμψε στην ατμόσφαιρα έναν τόνο άνθρακα, το ένα τέταρτο του ετήσιου αποτυπώματος άνθρακα ενός μέσου ανθρώπου παγκοσμίως!

Εκτοτε πολλαπλασιάστηκαν τα άρθρα αναφορικά με τη χρήση ιδιωτικών τζετ όχι μόνο από τους σούπερ πλούσιους αλλά και όσους εύπορους μπορούν, π.χ., να πληρώσουν τα 110.000 δολάρια που στοιχίζει το πακέτο διακοπών κάνοντας τον γύρο του κόσμου που προτείνει η Ντίσνεϊ. Η επιβάρυνση σε άνθρακα ανέρχεται σε 6,2 τόνους για καθέναν από τους 75 συμμετέχοντες. Είκοσι φορές περισσότερο από το 0,3 του τόνου κατά μέσο όρο που εκπέμπει ο κάτοικος μιας φτωχής χώρας σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα.

Δεν είναι τυχαίο ότι τους τελευταίους μήνες στη Γαλλία, που φέτος το καλοκαίρι πλήγηκε από τεράστιες φωτιές και πρωτόγνωρη ξηρασία, ο υπουργός Μεταφορών Κλεμάν Μπον ανακοίνωσε ότι προτίθεται να θέσει κανονιστικό πλαίσιο στις πτήσεις των ιδιωτικών τζετ στο πλαίσιο της εμπέδωσης της «λιτότητας» που επιβάλλει, εκτός από την κλιματική, και η ενεργειακή κρίση. Τα μέτρα, που δεν έχουν ακόμη αποφασιστεί, μπορεί να αφορούν από αυστηρή φορολόγηση, περισσότερη διαφάνεια στις πτήσεις έως απλή έκκληση για «υπεύθυνη χρήση». Χαρακτηριστικό είναι ότι η συστηματική χρήση τζετ για κοντινές αποστάσεις από την ποδοσφαιρική ομάδα Παρί Σεν Ζερμέν προκάλεσε οργισμένες αντιδράσεις. Στις δε Βρυξέλλες, όπου τα ιδιωτικά τζετ προς το παρόν εξαιρούνται από τον φόρο κηροζίνης, σχεδιάζεται η φορολόγηση 38 λεπτών ανά λίτρο χρησιμοποιούμενου καυσίμου.

Ομως τα τζετ είναι η κορυφή του παγόβουνου. Στο τελευταίο του βιβλίο με τίτλο «Η κλιματική αλλαγή ως ταξικός πόλεμος», ο Μάθιου Χιούμπερ, καθηγητής Γεωγραφίας στο Πανεπιστήμιο των Συρακουσών στη Νέα Υόρκη, περιγράφει πώς το σύστημα των ορυκτών καυσίμων συνδέεται άρρηκτα με ένα οικονομικό σύστημα που συνεχίζει να οδηγεί σε μεγαλύτερη συγκέντρωση πλούτου στα χέρια λίγων. «Ναι, πράγματι οι Τζένερ, Μπέζος, Μασκ και άλλοι συμβάλλουν στην κλιματική κατάρρευση με τα σούπερ γιοτ και τα ιδιωτικά τους τζετ, αλλά τι γίνεται με εκείνους που τους πούλησαν αρχικά το καύσιμο;» ρωτά ο Χιούμπερ, υπογραμμίζοντας ότι η καταστροφή τού πλανήτη από τους πλούσιους δεν έχει να κάνει μόνο με την κατανάλωσή τους, αλλά με τη σφαίρα της παραγωγής απ’ όπου αντλούν τον πλούτο τους.

«Θέλεις να πάρουμε το δικό μου ή το δικό σου;» | Αυγή (avgi.gr)

 

Share This