“Πότε και με ποιες συγκεκριμένες ενέργειες θα ικανοποιήσει επιτέλους το πάγιο αίτημα σύσσωμου του δημοκρατικού κόσμου, του ΣΦΕΑ, όσων συμμετείχαν στο “Κίνημα του Ναυτικού 73”, σχετικά με την άμεση και ασφαλή μεταφορά του ΜΜΑ “Βέλος” στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης στο Φλοίσβο του Παλαιού Φαλήρου;” θέτει το ερώτημα η Ρένα Δούρου, βουλεύτρια Β2 Δυτικής Αθηνας, προς τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, Ν. Δένδια, με αφορμή τα 50 χρόνια που έκλεισαν φέτος από την ανταρσία του Αντιτορπιλικού κατά της χούντας.
Η Ρένα Δούρου θέτει το ερώτημα “Ποιους και γιατί ενοχλεί η παρουσία του ιστορικού “Βέλους”;”, παρατηρώντας ότι : “το Μουσείο Αντιδικτατορικού Αγώνα (ΜΑΑ) “Βέλος” κινδυνεύει με εξαφάνιση, καθώς εξακολουθεί να βρίσκεται σε μη προστατευμένο “λιμάνι”, στον Νέο Μώλο Θεσσαλονίκης, εκτεθειμένο στις ριπές του Βαρδάρη, όπου ήδη έχει κινδυνέψει και λαβωθεί σοβαρά αρκετές φορές. Και αυτό ενώ θα έπρεπε να έχει μεταφερθεί στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης στο Φλοίσβο του Παλαιού Φαλήρου. Αντιθέτως, η κυβέρνηση αποφάσισε τον εξοβελισμό του “Βέλους” από τον Φλοίσβο και την τοποθέτηση του ιστορικού εμπορικού πλοίου Hellas Liberty δίπλα στο θωρηκτό “Γ. Αβέρωφ” και την τριήρη “Ολυμπιάς”, εξαφανίζοντας έτσι το ιστορικό αντιτορπιλικό, με το νόμο 5022/2023 (ΦΕΚ Α 33/17.2.2023) για τη δημιουργία Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης”.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει έγκαιρα κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου καταστροφής αυτού του κεφαλαίου της σύγχρονης Ιστορίας της πατρίδας μας, με Κοινοβουλευτικό Έλεγχο καθώς τα περιστατικά και οι ζημιές πολλαπλασιάζονται.
Στις 26 Μαΐου 2021, σαράντα επτά βουλεύτριες και βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, κατέθεταν Ερώτηση στη Βουλή σχετικά με τον κίνδυνο καταστροφής ή και βύθισης του “Βέλους”, υπογραμμίζοντας τις επισφαλείς συνθήκες ελλιμενισμού στη Νέα Παραλία της Θεσσαλονίκης. Δυστυχώς έξι μήνες μετά την κατάθεση της ερώτησης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, στις 30 Νοεμβρίου του 2021, το “Βέλος” κινδύνεψε να βυθιστεί, λόγω αποκοπής του πείρου της σημαδούρας όπου ήταν προσδεμένο!
Στις 29 Μαρτίου του 2023, εκ νέου ισχυροί άνεμοι και θαλασσοταραχή έπληξαν το πλοίο, προκαλώντας τελικά σοβαρές ζημιές ενώ τα χειρότερα αποφεύχθηκαν χάρη στον κυβερνήτη και στην άμεση κινητοποίηση των Υπηρεσιών του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής και δύο ρυμουλκών. Στις 30 Μαρτίου 23, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατέθεσε σχετική Επίκαιρη Ερώτηση θέτοντας την ανάγκη άμεσης διάσωσης του “Βέλους” κι επιστροφής του στον Φλοίσβο.
Οι απαντήσεις τότε της κυβέρνησης ήταν μεν καθησυχαστικές, ότι “το Πολεμικό Ναυτικό έχει αναλάβει όλα τα προβλεπόμενα μέτρα προστασίας και συντήρησης του πλοίου”, ωστόσο αποδείχθηκαν άνευ πρακτικού αντικρίσματος με το πλοίο να παραμένει ως σήμερα σε κίνδυνο.
Ακολουθεί ολόκληρη η Ερώτηση της Ρ. Δούρου προς τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας
Θέμα: Θα αφήσει η κυβέρνηση να χαθεί το Βέλος, το σύμβολο του αντιδικτατορικού αγώνα;
Φέτος κλείνει μισός αιώνας από την ανταρσία του Αντιτορπιλικού “Βέλος”, που υπό τον αείμνηστο κυβερνήτη του, Νίκο Παππά, εκ των πρωτεργατών του Κινήματος του Ναυτικού, κατάφερε μεγάλο πλήγμα στη χούντα, σώζοντας την τιμή και την υπόληψη των Ενόπλων Δυνάμεων και δημιουργώντας παράλληλα μεγάλη αίσθηση εκτός συνόρων, κάνοντας πρωτοσέλιδο διεθνώς τον αντιχουντικό αγώνα στην Ελλάδα.
Ωστόσο, το Μουσείο Αντιδικτατορικού Αγώνα (ΜΑΑ) “Βέλος” κινδυνεύει με εξαφάνιση, καθώς εξακολουθεί να βρίσκεται σε μη προστατευμένο “λιμάνι”, στον Νέο Μώλο Θεσσαλονίκης, εκτεθειμένο στις ριπές του Βαρδάρη, όπου ήδη έχει κινδυνέψει και λαβωθεί σοβαρά αρκετές φορές. Και αυτό ενώ θα έπρεπε να έχει μεταφερθεί στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης στο Φλοίσβο του Παλαιού Φαλήρου. Αντιθέτως, η κυβέρνηση αποφάσισε τον εξοβελισμό του “Βέλους” από τον Φλοίσβο και την τοποθέτηση του ιστορικού εμπορικού πλοίου Hellas Liberty δίπλα στο θωρηκτό “Γ. Αβέρωφ” και την τριήρη “Ολυμπιάς”, εξαφανίζοντας έτσι το ιστορικό αντιτορπιλικό, με το νόμο 5022/2023 (ΦΕΚ Α 33/17.2.2023) για τη δημιουργία Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης.
Ποιους και γιατί ενοχλεί η παρουσία του ιστορικού “Βέλους”;
Μια σύντομη αναδρομή στην ιστορία του λέει πολλά για το μέγεθος της σημερινής αδιαφορίας, σε περίοδο που ο νεοφασισμός σηκώνει ξανά κεφάλι σε όλη την Ευρώπη και στη χώρα μας βρίσκεται ξανά στα έδρανα της Βουλής.
Το 1991 το πλοίο παροπλίστηκε και στις 9 Φεβρουαρίου 1994, μετά από σχετικό έγγραφο του υφυπουργού Εθνικής Άμυνας (αριθ. Φ.: 460/ΑΔ 14326-1-1994), η Νομαρχία Πειραιά, υπό τη προεδρία του τότε Νομάρχη Νικολάου Σχοινά, αποφάσισε ομόφωνα το χαρακτηρισμό του ως “σύμβολο αντιδικτατορικού αγώνα ΜΑΑ (Μουσείο Αντίδικτατορικού Αγώνα) και μνημείο της νεότερης Ελληνικής Ιστορίας”.
Μετά τον θάνατο όμως του Ιστορικού Κυβερνήτη αείμνηστου Ναυάρχου Νίκου Παππά τον Απρίλιο του 2013, καταβάλλεται συστηματική προσπάθεια αναιτιολόγητης απαξίωσης του πλοίου-μνημείου.
Έτσι, αντί για δύο μήνες όπως είχε ανακοινωθεί, έμεινε περίπου τρία χρόνια στο Ναύσταθμο του Πολεμικού Ναυτικού στη Σαλαμίνα. Στη συνέχεια, τον Σεπτέμβριο του 2019, μεταφέρθηκε / ρυμουλκήθηκε στη Θεσσαλονίκη προκειμένου να γίνει επισκέψιμο στους κατοίκους της Βόρειας Ελλάδας. Αρχικά είχε ανακοινωθεί ότι η παραμονή του θα ήταν για τρεις μήνες. Ωστόσο, 4 χρόνια μετά, εξακολουθεί να παραμένει στη Θεσσαλονίκη, χωρίς προστασία στο έλεος της φθοράς και των στοιχείων της φύσης.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει έγκαιρα κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου καταστροφής αυτού του κεφαλαίου της σύγχρονης Ιστορίας της πατρίδας μας, με Κοινοβουλευτικό Έλεγχο καθώς τα περιστατικά και οι ζημιές πολλαπλασιάζονται.
Στις 26 Μαΐου 2021, σαράντα επτά βουλεύτριες και βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, κατέθεταν Ερώτηση στη Βουλή σχετικά με τον κίνδυνο καταστροφής ή και βύθισης του “Βέλους”, υπογραμμίζοντας τις επισφαλείς συνθήκες ελλιμενισμού στη Νέα Παραλία της Θεσσαλονίκης. Δυστυχώς έξι μήνες μετά την κατάθεση της ερώτησης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, στις 30 Νοεμβρίου του 2021, το “Βέλος” κινδύνεψε να βυθιστεί, λόγω αποκοπής του πείρου της σημαδούρας όπου ήταν προσδεμένο!
Στις 29 Μαρτίου του 2023, εκ νέου ισχυροί άνεμοι και θαλασσοταραχή έπληξαν το πλοίο, προκαλώντας τελικά σοβαρές ζημιές ενώ τα χειρότερα αποφεύχθηκαν χάρη στον κυβερνήτη και στην άμεση κινητοποίηση των Υπηρεσιών του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής και δύο ρυμουλκών. Στις 30 Μαρτίου 23, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατέθεσε σχετική Επίκαιρη Ερώτηση θέτοντας την ανάγκη άμεσης διάσωσης του “Βέλους” κι επιστροφής του στον Φλοίσβο.
Οι απαντήσεις τότε της κυβέρνησης ήταν μεν καθησυχαστικές, ότι “το Πολεμικό Ναυτικό έχει αναλάβει όλα τα προβλεπόμενα μέτρα προστασίας και συντήρησης του πλοίου”, ωστόσο αποδείχθηκαν άνευ πρακτικού αντικρίσματος με το πλοίο να παραμένει ως σήμερα σε κίνδυνο.
Επειδή ο χώρος της Νέας Παραλίας στην Θεσσαλονίκη είναι εντελώς ακατάλληλος, δεν πληρούνται οι διεθνείς προβλέψεις ασφαλείας κατά ISPS Code,
Επειδή το πλοίο δεν έχει την κατάλληλη προστασία, δεδομένου ότι ο χώρος αυτός είναι επισφαλής και δεν συνιστά ασφαλές λιμάνι καθώς είναι ανοιχτός στους ανέμους,
Επειδή για ένα πλοίο 80 ετών που χρειάζεται συστηματική και ιδιαίτερη συντήρηση, οι συνθήκες αυτές είναι καταστροφικές και κάθε περαιτέρω καθυστέρηση στη μεταφορά του στον Φλοίσβο, μπορεί να αποβεί μοιραία,
Επειδή η αντιδικτατορική ιστορία δεν παραγράφεται, δεν διαστρεβλώνεται, δεν εξαφανίζεται,
Επειδή ειδικά σήμερα που η ακροδεξιά και ο ιστορικός αναθεωρητισμός επανέρχονται στο προσκήνιο, επενδύοντας μάλιστα στην ιστορική άγνοια, επιβάλλεται η διάσωση μιας τόσο σημαντικής σελίδας του αντιδικτατορικού αγώνα,
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός
Πότε και με ποιες συγκεκριμένες ενέργειες θα ικανοποιήσει επιτέλους το πάγιο αίτημα σύσσωμου του δημοκρατικού κόσμου, του ΣΦΕΑ, όσων συμμετείχαν στο “Κίνημα του Ναυτικού 73”, σχετικά με την άμεση και ασφαλή μεταφορά του ΜΜΑ “Βέλος” στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης στο Φλοίσβο του Παλαιού Φαλήρου;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Δούρου Ειρήνη (Ρένα)
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Αποστολάκης Ευάγγελος
Γαβρήλος Γιώργος
Γιαννούλης Χρήστος
Ηλιόπουλος Νάσος
Ηλιόπουλος Όθων
Καλαματιανός Διονύσης
Κεδίκογλου Συμεών
Μάλαμα Κυριακή
Πέρκα Θεοπίστη
Πολάκης Παύλος
Πούλου Παναγιού
Τζάκρη Θεοδώρα
Τζούφη Μερόπη
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γιώργος